Digitalizarea IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest – centralizator întrebări și răspunsuri la ghid publicat
După programul Digitalizare IMM derulat în prezent de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) cu fonduri alocate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), urmează derularea unui noi programe de finantare prin agențiile ADR locale legate de Digitalizare. Consultă mai jos noutățile legate de programul Digitalizarea IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest pentru Apelul de proiecte nr. PRNV/2023/121/1.
Update 4 septembrie 2023: Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest a publicat oficial Ghidul solicitantului Digitalizarea IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest.
În cadrul noului apel pentru Digitalizarea IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii (IMM) care îndeplinesc condițiile de eligibilitate vor avea posibilitatea să își depună proiectele în platforma electronică MySMIS2021 în perioada 2 octombrie 2023, ora 10:00 – 1 aprilie 2024, ora 10:00.
Bugetul apelului de proiecte este de 16.764.705,90 euro (din care 14.250.000 euro din fonduri europene și 2.514.705,90 euro de la bugetul de stat).
Pentru proiectele depuse în cadrul prezentului apel rata de cofinanțare acordată este de 90% din valoarea eligibilă a proiectului, care este compusă din cofinanțarea acordată din FEDR în procent de 85% și cofinanțarea acordată din BS în procent de 15%, în limita plafonului de minimis (A se vedea Anexa IX). Cofinanțarea din partea solicitantului este de minim 10% din valoarea cheltuielilor eligibile.
Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest, cu sediul central în Cluj, a actualizat un centralizator cu întrebările și răspunsurile pentru propunerea de ghid în dezbatere publică al solicitantului Digitalizarea IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, care cuprinde județele Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj.
Noul program de digitalizare se va derula în cadrul Programului Regional (PR) Nord-Vest 2021-2027, pentru care ADR Nord-Vest este autoritate de management.
Câteva caracteristici ale acestei finanțări:
- Valoarea finanțării ce se va acorda este cuprinsă între 10.000-100.000 de euro pe proiect (microîntreprindere, întreprindere mică sau întreprindere mijlocie);
- Pentru regiunea Nord-Vest, beneficiarii trebuie să vină cu cofinanțare proprie de minimum 10% din valoarea cheltuielilor eligibile;
- Bugetul alocat apelului de proiecte prin PR Nord-Vest este de 16,7 milioane de euro pentru toate cele 6 județe;
- Firmele beneficiare să fi fost înființate cel mai târziu la 3 ianuarie 2022 (prima zi lucrătoare din anul 2022);
- Să fi înregistrat profit din exploatare în anul anterior depunerii cererii de finanțare.
Poți descărca de AICI ghidul Digitalizarea IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest.
În cadrul acestui program, întreprinderile trebuie să atingă cel puțin 7 din aceste 12 tehnologii digitale. Documentul privind îndeplinirea indicatorilor de rezultat trebuie atașat obligatoriu cererii de finanțare.
Indicatorii de rezultat – Intensitatea digitală măsoară disponibilitatea la nivel de firmă a 12 diferite tehnologii digitale după cum urmează:
1) Acces la internet pentru minimum 50% din angajați care utilizează computere în scopuri de afaceri (câte un user diferit pentru fiecare angajat care utilizează computerul);
2) Contracte încheiate cu specialiști IT;
3) Acces la Internet de mare viteză (cel puțin 30 Mbps);
4) Achiziția de dispozitive mobile de internet pentru cel puțin 20% dintre angajați;
5) Număr pagini web fără funcții complexe;
6) Un site web cu funcții sofisticate;
7) Număr platforme social media utilizate;
8) Număr soluții pentru publicitatea plătită online;
9) Achiziționarea de servicii de cloud computing de nivel mediu-mare;
10) Număr sisteme de trimitere de facturi electronice adecvate procesării automate;
11) Realizarea de vânzări prin intermediul comerțului electronic care reprezintă minimum 1%
din total cifra de afaceri);
12) Realizarea de vânzări prin intermediul comerțului electronic de tip business-to-consumer (B2C) care reprezintă minimum 10% din totalul volumului de comerț electronic.
IMPORTANT:
✅ Se consideră că prin proiect se atinge un nivel de intensitate ridicat doar în situația în care se utilizează cel puțin 7 din aceste 12 tehnologii digitale.
✅ În cazul neîndeplinirii indicatorului RCR13, proiectul devine neeligibil.
✅ În cadrul Anexei III.3 – Studiu privind soluția tehnică IT se va preciza explicit modul în care fiecare activ corporal și/sau necorporal propus a se achiziționa contribuie la realizarea indicatorilor suplimentari specifici, cu referire directă la indicatorul vizat.
Centralizatorul cu întrebări și răspunsuri publicat de ADR NV în 24 Iulie 2023 pentru ghid, care au parcurs etapa de consultare publică:
Mesaj | Răspunsuri |
Cei 12 indicatori de rezultat trebuie sa aiba ca fundament cate o linie bugetara sau este suficient sa fie bifati la momentul verificarii? | Măsurile pentru îndeplinirea celor 12 indicatori trebuie să fie susținută de activitățile/achizitțile propuse în raportul/auditul privind soluția informatică realizat de o entitate cu experientă în ITC, document obligatoriu de atașat la cererea de finanțare. Din raport trebuie să reiasă clar cum achizițiile propuse prin proiect contribuie la realizarea indicatorilor. |
In grila de evaluare tehnico-financiara, la criteriul 3.2.7. Entitatea si expertul care a intocmit studiul are experienta in domeniul ITC se mentioneaza faptul ca se verifica pe baza informatiilor din anexa 1.3. In anexa 1.3 exista capitolul 5.Date despre expertiza digitale a entitatii si/sau persoanei care a efectuat auditul digital al firmei beneficiare. Intrebarea este daca este suficienta o analiza tehnica/ digitala (auditul digital) sau e necesar ca intreg studiul (intreaga anexa 1.3.) sa fie intocmit(a) de catre o entitate cu experienta in ITC? | Întreg studiul trebuie realizat de către o entitate cu experientă în ITC. |
1. Secțiunea Cheltuieli eligibile: Prin intermediul acestei operațiuni se sprijină și achiziții de active corporale și necorporale achiziții de echipamente pentru automatizări și robotică destinate fluxurilor tehnologice, integrate cu soluții digitale. Întrebarea noastră ar fi dacă echipamentele de tipul roboților industriali automatizați sau echipamentele și utilajele din fluxul tehnologic de producție/prestare servicii ar fi eligibile? | Nu sunt eligibile în cadrul acestui apel echipamente și utilaje destinate producției/prestării de servicii. Sunt eligibile doar active corporale integrate cu soluții digitale care să conducă la automatizarea fluxurilor tehnologice. |
2. Secțiunea eligibilitate – opțiuni simplificate în materie de costuri: În cadrul documentului Ghidul solicitantului – Digitalizarea IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest este precizat la pagina 37 mențiunea: EG2. Activitățile aferente proiectului sunt eligibile numai dacă au fost initiate după semnarea contractului de finanțare, cu excepția achiziționării serviciilor de consultanță pentru elaborarea documentațiilor necesare pregătirii aplicației de finanțare. În cadrul Tipuri de activități eligibile în cadrul apelului nu se regăsesc eligibile cheltuielile cu consultanța aferentă pregăturii cererii de finanțare și anexelor aferente necesare de la depunerea proiectului sau consultanța aferentă managementului de proiect, fiind eligibilă doar k) consultanță/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice privind digitalizarea de care au nevoie IMM-urile, etc. Astfel, întrebarea ar fi dacă este eligibilă consultanța necesară pregăturii aplicației de finanțare/elaborarea cererii de finanțare – alta decât cea neceaară pentru identificarea soluției tehnice sau aceasta poate să fie cuprinsă în categoria de cheltuieli de tipul rată forfetare de 7% raportat la costurile directe eligibile? În documentul Anexa 1.8.a Macheta financiară este precizată categoria de cheltuieli 3.7.1 Managementul de proiect pentru obiectivul de investiții – Suport – rata forfetara, maxim 5% din valoarea eligibila a investitiei. Vă rugăm întăriți ideea în care este sau nu eligibilă consultanța pentru elaborare cerere de finanțare și anexele aferente și/sau consultanța în management. De asemenea, vă rugăm corelați procentul de rată forfetară. | Consultanța pentru pregatirea și managementul proiectului nu reprezintă costuri directe, în accepțiunea acestui ghid și ele pot fi decontate din cheltuielile de tip rată forfetară. |
3. Anexa 4 – Grila de evaluare tehnică și financiară: În cadrul secțiunii nr. 1. Punctul 1.2. Implementarea solutiei digitale conduce la reducerea costului cu utilitățile pe perioada celor trei ani ulterior perioadei de implementare a proiectului raportat la exercitiul financiar anterior depunerii cererii de finantare. Prin acest criteriu se urmareste contributia solutiei digitalizate la eficientizarea consumului cu utilitatile. Vă rugăm să ne precizați dacă în bugetul proiectului suntem nevoiți să cuprindem cheltuieli aferente domeniului de activitate pentru îndeplinirea acestui criteriu sau se poate considera asumarea îndeplinirii reducerii prin implementarea integrală a soluției digitale propuse:? Altfel spus, suntem nevoiți să corelăm achiziții pentru eficientizarea consumului cu utilitațile? | În cadrul studiului/auditului privind soluția informatică se vor detalia măsurile și caracteristicile achizițiilor care vor conduce la reducerea costului cu utilitățile. |
Pentru cazul „cerere de brevet” (Ghid pg. 36, pct. II), documente justificative, este obligatoriu „Raportul de documentare cu opinie scrisa (RDOS) asupra brevetabilitatii” emis de OSIM? In cazul in care compania este recent infiintata (noiembrie 2022) si cererea de brevet este recent depusa (decembrie 2022), exista sansa ca acest RDOS sa nu fie eliberat de catre OSIM la momentul aplicatiei. Ce documente justificative sunt necesare in acest caz? | Nu se aplică în cazul ghidului solicitantului 121. |
In cazul criteriului de evaluare 1.2. „Implementarea solutiei digitale conduce la reducerea costului cu utilitățile pe perioada celor trei ani ulterior perioadei de implementare a proiectului raportat la exercitiul financiar anterior depunerii cererii de finantare” care este modalitatea de punctare in cazul in care solicitantul nu plateste utilitati si astfel, la finalul anului 2022 raportul dintre utilitati si cifra de afaceri este 0? | În această situație se va acorda punctajul aferent punctului b din cadrul criteriului, respectiv 7 puncte. |
Din ghid am înțeles ca va trebuii sa depun un audit tehnic definit ca si Anexa 1.3 AD2. Anexa 1.3 Studiul/auditul privind identificarea soluției digitale pentru activita.ile/procesele propuse a fi digitalizate.
Intrebare: Aveți disponibilă o lista cu firmele/auditorii IT din Cluj sau regiunea NV, acreditați la dvostra, care ar putea sa facă acest studiu/audit? Pe site-ul Autoritatii de digitalizare a României exista o astfel de lista, însă am remarcat ca toate firmele de pe aceasta lista sunt din București. Mai jos link-ul la aceasta lista. |
Nu există la nivelul Agentiei de Dezvoltarea Regională Nord-Vest o listă de auditori acreditați IT. În cadrul ghidului solicitantului sunt prezentate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească auditorii. |
Referitor la Criteriile generale aplicabile prezentului apel de proiecte cu privire la eligibilitatea proiectului și a activitatilor, prezentate in cadrul sectiunii 4.2.1, criteriul EG7 „Solicitantul nu a mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, in ultimii 5 ani sau nu deruleaza proiecte finantate in prezent, partial sau in totalitate pentru aceleași activitati, din alte surse publice, in cadrul unor proiecte similare cu cel ce constituie obiectul cererii de finantare”, va rugam sa clarificati daca sintagma „nu a mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, in ultimii 5 ani” face referire la sprijinul primit pentru orice tip de activitati sau la sprijinul primit in ultimii 5 ani pentru activitatile ce fac obiectul investitiei propuse in cadrul prezentului apel de proiecte. Se urmareste doar evitarea dublei finantari sau si excluderea de la finantare a solicitantilor care au implementat in ultimii 5 ani orice fel de proiect(e) cu finantare nerambursabila? | Criteriul de eligibilitate se referă la finanțarea din fonduri publice pentru aceleași activități. Se are în vedere evitarea finanțării din fonduri publice, într-un interval de 5 ani, aceleași activități, dar în proiecte diferite. |
Va rugam sa clarificati care este perioada de durabilitate a investitiilor aferente . In sectiunea „Glosar” este prevazuta o perioada de 5 ani de mentinere a caracterului durabil al operatiunii, aceasta prevedere nefiind corelata cu alte sectiuni din prezentul ghid, respectiv Sectiunea 4.1 – Eligbilitatea solicitantilor, criteriul EOS7 si criteriul EOS8 unde este prevazuta o perioada de 3 ani. | Durabilitatea investiției este de 3 ani de la finalizarea investiției. |
În data de 29 martie 2023 au fost supuse dezbaterii publice 5 noi ghiduri ale solicitantului, ce conțin un mod similar de evaluare a proiectelor iar în ceea ce privește punctul referitor la suspendarea evaluării considerăm că există o lipsă de claritate cu privire la momentul la care va fi posibilă suspendarea evaluării proiectelor, datorate formulării din ghidurile solicitantului, respectiv: ”Pentru proiectele care conform alocării automate a punctajului din sistemul electronic ating pragul de excelentă 70 de puncte, evaluarea se va realiza în ordinea depunerii acestora, și va fi suspendată în momentul în care valoarea nerambursabilă solicitată prin cererile de finanțare care ating pragurile de excelență, conform mecanismului de evaluare prezentat anterior, atinge pragul de 170% din alocarea financiară a apelului de proiecte.”(extras din Ghidul solicitantului – Digitalizarea IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest”. Considerăm că textul citat poate fi intepretat în sensul în care la momentul atingerii pragul de 170% din alocarea financiară a apelului de proiecte, adică inclusiv în prima oră a primei zile de deschidere a apelului, evaluarea proiectelor ar putea fi suspendată. Într-o astfel de interpretare, apelul de proiecte s-ar transforma într-unul de tip ”primul venit primul servit”, practică la care autoritățile de mamangement/organismele finanțatoare au renunțat urmare a numeroaselor critici formulate de către potențialii beneficiari și a dovedirii ineficacității acesteia din practică. Vă propunem clarificarea aspectului semnalat prin inserarea în ghidurile solicitantului a unor prevederi ce să garanteze potențialilor solicitanți faptul că proiectele ce ating pragul de excelență de 90 de puncte în prima etapă, respectiv 80 de puncte în cea de-a doua etapă, vor fi în în totalitate evaluate, fără ca la atingerea pragul de 170% din alocarea financiară a apelului de proiecte evaluarea acestora să fie suspendată. Solicităm așadar menționarea în clar în ghidurile solicitantului a faptului că suspendarea evaluării proiectelor nu va putea fi posibilă în etapa 1 și în etapa 2, apelul de proiecte urmând să rămână deschis până la termenul limită de finalizare al etapei de depunere, iar toate proiectele depuse în etapa respectivă să fie evaluate. Excepție face etapa 3, ce se deschide în măsura disponibilității alocării financiară, pentru proiectele cu un prag de excelență de 70 de puncte, iar în cadrul acestei etape 3, în situația în care valoarea nerambursabilă solicitată prin cererile de finanțare atinge pragul de 170% din alocarea financiară a apelului de proiecte, evaluarea proiectelor să fie suspendată. O lipsă de clarificare a procedurii de suspendare a evaluării proiectelor, sau permiterea suspendării evaluării proiectelor oricând la atingerea pragului de 170% din alocarea financiară a apelului de proiecte este de natură să bulverseze solicitanții de finanțare sau să transforme apelurile de finanțare într-unele de tip ”primul venit-primul servit” demonstrate în anii trecuți ca fiind discriminatorii, ce afectează dreptul la liberă concurență și egalitate de șanse și corecta competitivitate, având de asemenea și un important potențial de fraudă, motive pentru care apeluri de finanțare lansate prin aplicarea acestui principiu au fost inclusiv anulate. Propunem ca perioadele pentru care fiecare etapă de depunere a proiectelor să fie deschisă să prevadă un termen suficient de lung de minim 30 de zile, în care depunerea proiectelor să fie posibilă, astfel încât presiunea timpului să nu constituie un impediment care să conducă fie la depunerea unor proiecte slabe calitativ și care să nu atingă punctajele de excelență preconizate, fie să ducă la erori de ordin administrativ sau să nu permită obținerea tuturor documentelor necesare îndeplinirii condițiilor solicitate în evaluarea administrativă. De asemenea, datorită considerentelor expuse mai sus, precum și din necesitatea înțelegerii și conformării prevederilor ghidurilor solicitantului, propunem acordarea unui termen rezonabil de minim 30 de zile, între publicarea ghidurilor finale și lansarea apelurilor de proiecte. |
Conform algoritmului de selecție prezentat în cererea de finanțare nu se va suspenda depunerea proiectelor, acestea au posibilitatea de a fi depuse până la închiderea apelului. Suspendarea menționată în ghidul solicitantului se referă la suspendarea evaluării, care se va produce doar dupa evaluarea cererilor de catre experții independenți și confirmarea sau infirmarea punctajelor autoevaluate de catre solicitanți. Prin urmare, nu este posibilă suspendarea evaluării proiectelor în prima oră de la depunerea proiectelor, ci doar dupa evaluarea și confirmarea încadrarii acestora în pragurile de excelență de etapă corespunzătoare. Vor fi contractate direct doar proiectele care ating pragul de excelență de etapă în urma evaluării. Se are în vedere o perioadă de cel puțin 30 de zile calendaristice de la publicarea ghidului solicitantului până la depunerea cererilor de finanțare pentru pregătirea proiectelor. |
Lista cu cheltuileile eligibile menționate în Anexa 6 – Matricea de corelare a bugetului proiectului cu devizul general al investiției:
CHELTUIELI ELIGIBILE
ECHIPAMENTE/DOTARI/ACTIVE CORPORALE:
– Hardware TIC si a altor dispozitive si echipamente aferenteinclusiv cheltuieli de instalare, configurare, punere în funcțiune, justificate din punctul de vedere al implementării proiectului
– Achiziții de echipamente pentru automatizări și robotică destinate fluxurilor tehnologice, integrate cu soluții digitale
– Rețea LAN
SERVICII:
– Instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC
ALTE CHELTUIELI:
– Consultanță/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile;
– Servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil.
CHELTUIELI CU ACTIVE NECORPORALE:
– Achiziționarea aplicațiilor software/licențelor necesare implementării proiectului (inclusiv software dezvoltat și/sau adaptat conform cerințelor beneficiarului), configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, inclusiv soluțiile de automatizare software de tip RPA, respectiv Robotic Process Automation;
– Achiziții de sisteme de inteligență artificială, machine learning, realitate augmentata, realitate virtuala;
– Cheltuieli aferente realizării unui website a companiei;
– Cheltuieli aferente achiziționării soluțiilor din domeniul tehnologiei informației pentru comerțul electronic;
– Aplicații informatice specifice pentru persoanele cu dizabilități.
CHELTUIELI INDIRECTE ELIGIBILE
CHELTUIELI SUB FORMA DE RATE FORFETARE:
– Opțiune de cost simplificat conform art 54,litera a din Regulament (UE) 2021/1060 și a OUG 23/2023 se calculează ca procent de 7% din cheltuielile directe eligibile. Nu sunt eligibile pentru a fi decontate din acest capitol cheltuielile cuprinse la secțiunea cheltuieli neeligibile.
Sursa info:
- One-IT furnizează echipamente, soluții și softuri pentru SmartLab-uri complete | PNRR/PNRAS Digitalizare scoli - 18 septembrie 2024
- Apple iPhone 16: Smartphone-ul conceput pentru AI, cu funcții noi – Apple Intelligence și Controlul Camerei - 9 septembrie 2024
- Programul #DigiLocal – ghid și instrucțiuni pentru Transformarea Digitală a Autorităților Publice Locale - 2 septembrie 2024